Alla inlägg den 25 september 2016

Av stannahar - 25 september 2016 18:15

  https://www.flickr.com/photos/perspektivetmuseum/24686223965/in/photostream/



Benestad, 24 december 1922


Kära Mor och Far!


Jag ber att få tacka för paketet som kom så lagom till julafton. Jag hämtade ut det i går på järnvägsstationen, och fick låna Bergströms, det är handlaren, spark för att få hem det. Det torde ha tagit sig komiskt ut när jag for hem med det stora paketet på sparken och därtill den julmat jag själv köpt i affären. Mer än en gång fick jag bromsa farten och stanna för att plocka upp antingen paketet eller någon av de andra varorna, ty det var så fullt på sitsen.


Detta oroade mig mycket då jag fruktade att något i paketet skulle gå i kras. Jag visste ju icke heller vad det innehöll. Men ni kan väl tänka, kära mor och käre far, att jag blev glad då jag, lyckligen hemma igen, fick packa upp och se alla godsaker och gåvor ni bestått mig med. Tack, från djupet av mitt hjärta! Jag ska bjuda fröken Berggren som ju bebor lärarinnebostaden, på kaffe efter annandagsmässan, och då skola vi kalasa på korintkakan, som ser så saftig ut.


I övrigt känner jag mig väl lite dyster, fast änglarna i min lilla gran vinkar så vänligt åt mig med sina silverfärgade vingar. Det går inte att komma ifrån, att det är ensamt att fira jul utan er, mor och far, och även så min broder Johan. Jag tänker mig, att ni, liksom jag, ätit mors goda sill och rullsylta, och läst julevangeliet högt tillsammans.


Något som känns gott är att få ha riktigt jullov, då barnen äro lediga tio dagar nu till jul och nyår. Fröken Berggren har sin syster Ellen här, har hon berättat. Jag vill inte besvära dem men ser fram emot att få träffa fröken Berggren efter mässan på annandagen, då hennes syster har åkt.


I morgon har jag fått lov av prosten Rydeman att gå till kyrkan på eftermiddagen och spela igenom de psalmer som skola ingå i morgonsamlingarna under vårterminen. Häröver är jag tacksam då jag verkligen behöver öva mig häruti.


Det har blivit kallare, och jag har inte gärna gått ut i dag. Det är tur, att jag har allt jag behöver hemma nu. Jag vill, ehuru något senkommet, önska er alla där hemma en välsignad jul och försäkrar er om att jag förbliver eder


tillgivne son

Anders

Presentation


Skrivförsök enligt Skrivpuff på Blogspot

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards