Alla inlägg under november 2016

Av stannahar - 3 november 2016 14:14


För mig känns det plötsligt:

Att livet inte bara öppnar sig

framför oss som en utbredd, rödrutig duk i det gröna

där alla får smaka av sallad, goda röror och pajer.


Den fräkniga ungen, gubben i hatt och tanten som tittar fram bakom det svarta floret

tar varsitt finger och sticker ner i valfri skål.


Några tyckte inte att det var bra.

Kanske inte gillade fräknar?

Gubbar?

Sörjande tanter?


Allt det där slipper de nu,

de få som fått tillstånd att ha picknick bakom det nya staketet

som de kallar Valfrihet.



x

Av stannahar - 2 november 2016 15:06


Att vara försenad

försätter dig i den djupaste vanära

bland oss i vårt land.

Det är till och med värre än att ha stökigt hemma.

För att vara försenad krävs en väldigt god ursäkt.

Till exempel att du blev rånad eller dödssjuk.

Du har ju låtit andra vänta.

Du har spottat dem i ansiktet

rakt i deras liv

rakt i deras tid.

Hur kunde du ha den fräckheten?

Äter du små barn också?

Sparkar på hundar?

Jag hade ju planerat att du skulle komma klockan ett.

Väntade med bilen på hörnet

där jag inte fick stå.

Polisen kunde haffa mig,

trafikanter hötta åt mig

medan du din egoist

ligger på sofflocket

och blåser såpbubblor.



x

Av stannahar - 1 november 2016 13:12


Vita och ljusgula putsade ytor

är vad jag ser framför mig.

Än i dag står jag vid källartrappan.

Vänster hand sätter jag på en liten avsats i den gula putsen,

höger hand i källarfönstrets vita karm.

Kallt och lent.

Sen tar jag ett hopp nedför hela trappan

och landar på stengolvet

Längtan inom mig

fick bara svar i händernas möte med putsen.


Jag hade ingenting att göra.

De andra i det parallella universumet

förstod inte.

”Inget att göra?”

I deras värld myllrade djuren

som kunde klappas.



x

Presentation


Skrivförsök enligt Skrivpuff på Blogspot

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards