Alla inlägg under februari 2017

Av stannahar - 28 februari 2017 15:38


Numera har hon en modern lägenhet. Den ligger Intill den stora korsningen vid infarten till stan. Flytten från patriciervillan var en lättnad, fast jag ser det som att hon blivit inspärrad på häktet. Mellan hennes jättestora hus med salong, kristallkronor och trädgård som en liten park vid ån, komplett med gårdskarl, grusgångar och gnisslande grindar, och en trea med heltäckningsmatta och temperatur som aldrig går under 25 grader finns en tung skjutdörr som stängdes samtidigt som jag var i England på språkresa. När jag kom hem bodde hon på Kristian II:s väg, han som kallas tyrann.

 

Men nu slipper mormor hyra ut fyra av sina rum till unga män som går på SJ-skolan. Det är slut med att dela ut nycklar, ha koll på de elektriska spisplattorna i varje rum och att låsa telefonen till bara en markering.

 

När hon får en kund behöver hon inte stänga dörren till vardagsrummet. Hon pratar fritt om stjärnan hon lagt, en mörk man i uniform och en liten vinst.

 

Samma å som flyter förbi villan ser hon nu från sin balkong. Den förbinder då med nu, kanske.

 

En dag kan hon inte hitta sina silverbestick. När hon letat i en timme ringer hon polisen för att anmäla en stöld. Hon misstänker hemvården som var där dagen innan. Polisen kommer dit och pratar med henne. I en garderob i hallen hittar de besticken. Det är mormor som lagt dem där själv. Hon brister ut i gråt när hon förstår hur glömsk hon blivit.

Av stannahar - 27 februari 2017 22:10


Jag var läraktig

Det är min enda förklaring

 ‑ Ursäkt till dåligt uppförande finns visst inte ‑

Eller finns det, hos barn?

Var går gränsen, vem kan ursäktas

Som gör det som är ont?

Den som lärt sig det som liten

Då den inte kunde rätt och fel?

 

I alla fall

Lärde jag mig väldigt bra

Att vara känslokall

Och att racka ner på dig som inte var det

I skolan var jag ensammast

Fast bäst i klassen

När det knep hade jag ingen medkänsla med dig

Inte med mig själv heller

Kastade bort oss båda

Som något förbrukat

 

Blodspåren på skolgården

Går inte bort

 

 

x

Av stannahar - 25 februari 2017 14:14


Är det inte konstigt

Nyckeln heter tråkigt

Den låste in dina känslor

i en omålad låda av plywood

Sen kastade du nyckeln i sjön

så den sjönk till botten

och doldes av det mörka sjövattnet

 

En dag satt du i den mörka källaren och såg på teve

där en expert sa att tråkigt är nödvändigt

För annars kan du inte skapa och ha roligt

 

Är det inte konstigt

Att experten också tycker att

Nyckeln heter tråkigt

Men att den öppnar, inte låser

 

 

 

x

Av stannahar - 24 februari 2017 15:59


Britt, du var för mig


En tydlig vuxen


En pålitlig vuxen


En vuxen som jag kunde se


Med mörkt hår som du lagt upp med papiljotter


Så det fick volym


Lite överbett


Och du kunde öva danssteg över mattan i sovrummet


Du dansade jättebra



Du ville inte att jag skulle dö


Du kunde säga något om mig


Som att


jag ville ha varmt vatten när du tvättade mitt hår


jämfört med vad min syster – kallt – och min bror – mittemellan -


ville ha


När jag hade hjälpt dig i köket sa du tack och ibland


Det var redigt å daj Lotta!



Vi flyttade in till stan och du och din son följde med


I det nya huset sov jag och han i samma rum


och du i rummet intill med öppet valv in till vårt



När jag börjat skolan och pysslat saker till julklapp


Visste jag inte vem jag skulle ge det finaste,


dig eller mamma


På kvällarna låg jag och grät när jag försökte bestämma det


Det var ett för svårt beslut


Jag ville inte att du skulle bli ledsen


om mamma fick det finaste


Och mamma fick inte heller bli ledsen


ju



Hur löste jag det?


Jag tror att mamma fick det finaste


För dig träffade jag ju på dagarna


Och mamma skulle jag aldrig kunna gottgöra


för att jag satt henne på andra plats


Dig kunde jag alltid gottgöra


Jag litade på vår relation så mycket


Och litade nog inte alls på mammas och min


För den fanns ju inte


Bara i min fantasi


Och det visste jag fast jag inte tänkte det



x

Av stannahar - 21 februari 2017 18:23


Noboooooody knows


The trouble I’ve seen


Din basröst satte mina trumhinnor i häftig rörelse


Tyvärr kunde du inte hålla tonen i denna fina negro spiritual-sång


Det visste inte jag för jag hade bara hört dig sjunga den


Och det gjorde du ibland varje dag


Det var tryggt att du lät lite


En pappatjur som mullrade till då och då


Från fåtöljen i sitt hörn


Så att flocken blev lugn och gjorde vad den skulle


En pelare i min sal var i alla fall på plats


Ljusblå med marmorering i guld


Jo, du hade lite dålig smak


Sammanfattningen av dig kunde bli


Tondöv farbror med tjock guldkedja



x

Av stannahar - 20 februari 2017 10:05



När kommer du tillbaka?


undrar jag utanför bilen


du snart ska stiga in i


Du stryker mig över kinden och säger


I övermorgon, det har jag ju sagt


När är det övermorgon?


Är det då oändligt många


outhärdliga ögonblick


efter varandra har gått?


Du kunde lika gärna säga


aldrig



x

Av stannahar - 9 februari 2017 18:01


Vi steg alla ut på trappan


där våren redan stod och


inte lät sig förnekas.


Det var du med ditt


tjocka, honungsbruna hår och ditt


leende med ojämna tänder.


Mina vitblonda testar


var en trådgardin


jämfört med ditt tunga sammetsdraperi.


Jag klarade också att le.


Ljuset i dina ögon


vågade jag se.



Kärlek dör aldrig


Vi visste inte att den skulle leva.


Du försökte hejda den.


Rullade en cigarett


och sa att du var ful.



x

Av stannahar - 4 februari 2017 20:58


Jag är så trött


så trött.


Bara då vågar jag skriva till dig, min älskling.


När jag som Moses inte längre orkar


hålla armarna högt,


när jag sänker försvaret och fienden kan komma in.


Då kan jag också komma ut


där vi omsluter varandra på alla sidor.



x

Presentation


Skrivförsök enligt Skrivpuff på Blogspot

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards