Alla inlägg den 10 mars 2017

Av stannahar - 10 mars 2017 22:07


Hand i hand går vi uppför backen i den svarta sommarnatten. Innan gatlyktans sken når oss ser vi absolut ingenting, och för att inte tappa bort varandra måste vi hålla händer. Väntar man till efter skräckfilmen med att ta upp mjölkkannan till bondgården får man väl skylla sig själv. Vore toppen om vi slapp bli levande begravda bland träden i kröken bara. Budskapet i filmen gick tydligt fram trots en mini-tv med svartvit, kornig mottagning. ”Sjung!” uppmanar du mig. Okej, jag är inte precis nödbedd. Genom vägkröken i uppförslutet besvär jag makterna med min smörigaste Elvisröst: ”Oh baby let me be, your loving teddybear”. Jag väljer en glad låt för att ta udden av mörkrädslan.


Efter kröken börjar vägen bli belyst, och vi ser var vi sätter fötterna. Vi går förbi missionsängen, där ett tält för gudstjänst sätts upp några gånger varje sommar. Så är vi framme vid bondgården. Hunden väcker som vanligt vartenda levande kryp mellan Ugglarp och Olastorp när hon skvallrar om att vi kommer så här sent. Med ett torrt skrammel hamnar kannan på mjölkbordet, och vi vänder hemåt, nedåt. Fönstren i vårt torp syns här uppifrån som gula fyrkanter. Men de försvinner snart bakom en kulle, och så är det åter beckmörkt. Vi tar varandras händer igen men nu är vi alldeles tysta. Vem behöver Elvis egentligen, när vi har varandra? Nästa dag läser vi att han är död.



x

Presentation


Skrivförsök enligt Skrivpuff på Blogspot

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards