Direktlänk till inlägg 16 mars 2017

Rum

Av stannahar - 16 mars 2017 22:10


Villan de flyttat in i är opraktisk. Få, stora rum passar inte tre vuxna och fyra barn. Mamma, pappa och lillasyster bor i sovrummet. Storebror får bo i hallen på övervåningen. Storasyster och hembiträdets son bor i ett rum som är i fil med hembiträdets rum. Alla sover de på övervåningen. Bottenvåningen består av ett gigantiskt sällskapsrum och innanför det ett vackert rum med burspråk och mycket stuckatur. Det blir pappas arbetsrum. Det finns också två hallar och ett litet kök där. Barnen får höra att huset är byggt för representation, ett ord som de inte förstår.


I källaren finns det däremot många rum. En liten toalett möter direkt när man kommer nedför trappan. Ett tvättrum där tvättmaskinen står, och ett badkar. Matkällaren har många skåp och hyllor, och en stor säck potatis. Sen är det pannrummet och så det stora rummet i källaren, det som så småningom byggs om till gillestuga, som man sade på sjuttiotalet.


Men nu är det sextiotal och var ska barnen leka? Det får bli i det stora rummet i källaren, där de får samsas med många medlemmar i familjen tegenaria atrica, ett slags stor jaktspindel som ofta blir åtta-tio centimeter i diameter. Då och då kommer en sådan fuling springande över golvet. På natten drömmer storasyster att hela källaren är full med dem, från golv till tak.


Det är ganska mörkt där nere, för källarfönstren vetter ut mot rabatter där det växer buskar som tar bort det mesta dagsljuset.


I det här rummet, i den här tiden, där barn egentligen inte fick plats, ska de leka. På nästan hela golvet ligger en blå matta. Ibland delar barnen upp mattan mellan sig, så att var och en får en fjärdedel. Dock finns det bara en röd soffa. Den är gjord för att två barn ska kunna sitta i den, och den är det finaste som finns i rummet. Varje gång storasyster är där nere drar hon in soffan till sin ruta. Den blir gräns mot rutan bredvid. Nu har hon fint i sitt så kallade rum. En blå matta och en röd soffa, vad mer kan man önska sig?


Det gäller dock att vara vaksam, för varje gång hon kommer tillbaka till rummet efter att ha varit borta en stund, så är soffan dragen till en annan fjärdedel, oftast lillasysters. Storasyster drar tillbaka soffan till sin del igen, bara för att ha fått den bortskuffad igen när hon återvänder nästa gång.


Är det därför som det känns som om hon håller på att gå upp i sina sömmar, som att det inte är tätt? Slammer, buller och ljus tränger in i hennes jag, som hade behövt vara helt och inte läckt, vare sig in eller ut.



x

 
 
Ingen bild

Grå Papegoja

17 mars 2017 07:46

Bra skrivet! Det kan inte vara lätt att vara barn och tvingas leka där spindlarna bor. :) En del hus verkar vara byggda med tanke på umgänge vuxna emellan snarare än för en familj ska kunna bo där.

stannahar

17 mars 2017 15:16

Tack! Mycket otäcka spindlar, ja. Ja, det byggdes så ibland.

 
Kalle Byx

Kalle Byx

17 mars 2017 07:52

Diu skriver så det känns som man är där.

http://www.ormanas.blogspot.se

stannahar

17 mars 2017 15:14

Tack!

 
Ethel

Ethel

17 mars 2017 10:03

Fint! Känner igen känslan från barndomen av att inte kunna gå ifrån en endaste sekund, för att "mitt" inte är det längre när jag kommer tillbaka.

http://http:/tittelina.blogspot.com

stannahar

17 mars 2017 15:13

Tack!

 
Ingen bild

skymning

17 mars 2017 18:26

Känner så igen denna längtan efter utrymme! Att passa det som är mitt då eget rum inte var en självklarhet. Ett ständigt arbete :) Mycket välskrivet och tidstroget skrivet.

stannahar

17 mars 2017 20:51

Tack! Ja, en ständig stress på något sätt. Jag förstår att du känner igen den längtan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stannahar - 10 april 2019 13:42

    Ibland spelar det ingen roll hur högt lyckans vingar tog dig Hur många blå dunster ögonen än kasserade in Hur bekräftelsen du fick sprängdes till solar, stjärnor, pärlande gnistregn i ditt hjärta Hjärtat som blev två gånger större av be...

Av stannahar - 9 april 2019 10:11

    Jag vill ju vara så djupsinnig Bortse från ytan och verkligen lära känna någon Är det därför som jag är oförberedd På de blixtar som den glansiga utsidan Skjuter i mina ögon Och bara älskar den?     ...

Av stannahar - 2 april 2019 10:55

    Jag kan dra fram saker Släpa ut dem i ljuset Skära ut hjärtat, låta dess bultande väta blänka I solens styrka Där stannar min förmåga Där rinner livsblodet ut Jag behöver en snabbkurs I hur jag stoppar åderlåtning ...

Av stannahar - 24 mars 2019 18:41

    Jag kanske inte var ditt fan Jag kanske var i fel ålder, på fel plats För att lyssna på dig när du var stor Och glad, och levande och fin   Kanske jag var ute på en lång promenad Miltals från skörheten I att vara kvinna Det va...

Av stannahar - 7 mars 2019 19:29

    Scenen: Ett hem. Ett vardagsrum. En soffa. En människa. Runt människan ligger kläder utspridda. Brödsmulor och en använd tekopp på bordet. Tv:n mittemot soffan är på. I fönstret slokar en palm som inte fått vatten på flera veckor. ...

Presentation


Skrivförsök enligt Skrivpuff på Blogspot

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards